Strategické cíle a vize školy je formulována v oblastech:
- Oblast řízení a správy
- Oblast vzdělávání
- Oblast sociální
- Oblast pedagogická
- Oblast materiálně technická
- Oblast personální
- Oblast ekonomická
- Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností
- Cílem je vytvořit výhled na dobu strategického plánu, v každé oblasti stanovit priority, jež bychom chtěli společně v horizontu 5 let dosáhnout.
- Tučně vyznačené strategické cíle v následujícím textu jsou cíli pro tento školní rok prioritními.
Oblast řízení a správy
- vytvořit účinný a srozumitelný systém autoevaluace školy
- vytvořit a udržovat na škole vstřícný a respektující komunikační systém, zahrnující pedagogy, děti i rodiče a veřejnost
- spolupracovat se zřizovatelem na kulturním životě a projektech obce
- pracovat na tvorbě projektů k získání dotací z fondů EU (vybavenost školy, mezinárodní spolupráce, profil regionu)
- zlepšovat vybavení školy pro názornost a efektivitu výuky, aktualizovat učební pomůcky, doplňovat knihovny modernizovat vybavení jednotlivých součástí školy
- zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy
- hodnotit a inovovat strategie a plány pro realizaci školního vzdělávacího programu (ŠVP)
- zajistit podíl pracovníků na strategickém řízení a vlastním hodnocení školy
- delegovat výkonné kompetence na co nejnižší úrovně řízení
- připravit organizační změnu reflektující snižující se demografickou křivku, snížení počtu tříd MŠ a zřízení přípravné třídy
- pravidelně vyhodnocovat personální rizika a přijímat opatření k jejich odstraňování, zejména v oblasti odborné kvalifikace pedagogů a věkové struktury
Oblast vzdělávání
- vytvořit srozumitelnou, zajímavou a reálnou vzdělávací nabídku, která bude věkově přiměřená
- věnovat pozornost rozvoji čtenářské, matematické a informační gramotnosti
- zajistit rovné příležitosti pro všechny děti (žáky), systematicky identifikovat individuální potřeby dětí při vzdělávání, spolupracovat s odbornými pracovišti
- vytvořit vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření, vyhodnocovat její účinnost
- zaměřit se na podporu funkčních gramotností u žáků, zejména ve čtenářské, matematické, sociální, přírodovědné, informační gramotnosti a ve schopnosti komunikace v cizích jazycích
- evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči a v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením
- sledovat kvalitu práce pedagogických pracovníků a ovlivňovat její růst, uplatňovat ve výuce nové metody, smysluplně využívat a sledovat DVPP, zaměřovat samostudium pedagogů a vytvářet pro ně podmínky
- průběžně pracovat na inovacích školního vzdělávacího programu a na strategiích jeho rozvoje
- na základě zkušeností pracovníků a požadavků rodičů, v závislosti na skladbě žáků, identifikovat a vyhodnocovat silné a slabé stránky školy
- systematicky hodnotit dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech a sledovat úspěšnost účastníků vzdělávání, výstupy pro hodnocení získávat zvíce zdrojů, analyzovat důvody neprospěchu, zaměřit se na prevenci školní neúspěšnosti, zejména u žáků, kteří dlouhodobě vykazují vysokou míru neúspěšnosti
- výchovu ke zdraví zaměřit na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků (užívání návykových látek, šikana apod.).
- podporovat rozvoj vzdělávání v informační gramotnosti a jazykové gramotnosti, vyhodnocovat dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání
- zaměřovat se na provázání cílů a prostředků vzdělávání s ohledem na Strategii vzdělávání 2030+
- individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti
Oblast sociální
- vytvářet ve škole přátelskou atmosféru a ovzduší spolupráce, příjemného a bezpečného prostředí pro děti, pracovníky školy a rodiče
- vytvářet systém efektivních opatření k prevenci všech forem rizikového chování
- vést děti k morálním hodnotám a pozitivnímu vztahu ke světu, k lidem a k přírodě, rozvíjet environmentální výchovu
- dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení
- prohlubovat zájem rodičů o dění ve škole
- trvale posilovat pocit sounáležitosti se školou
- zohledňovat vnější prostředí (sociální, regionální)
- podporovat školní poradenské pracoviště s plně vyškolenými pracovníky pro poskytování poradenských služeb rodičům i žákům
- spolupracovat i s dalšími partnery při vytváření vzdělávací nabídky, zejména zájmové činnosti
Oblast pedagogická
- systematicky budovat školní poradenské pracoviště, ve kterém budou působit výchovný poradce a školní metodik prevence, sociální pedagog, logoped a speciální pedagog, usilovat o zajištění odborných služeb dalšími pracovníky
- zajistit potřebné vzdělávání pracovníků tohoto poradenského pracoviště a metodickou podporu pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, metodickou podporu výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků
- posílit kvalitu poskytovaných poradenských služeb zejména zajišťováním součinnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť
- poradenské služby školy zaměřit zejména na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření, prevenci školní neúspěšnosti, kariérové poradenství, podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, podporu vzdělávání žáků nadaných, péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi, vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování, průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů, metodickou podporu učitelům, spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
- podporovat dovednost samostatné práce žáků, využívat ji jako východisko vzdělávání
- vytvořit systém vedoucí k účinnější výchově v oblastech ekologie, rasové a náboženské snášenlivosti, xenofobie, úcty k lidem a k přírodě, k vytvářeným hodnotám
- vytvářet příznivou atmosféru, uplatňovat individuální přístup k odlišným potřebám každého dítěte, alternativní postupy,
- zaměřovat se na sociální a osobnostní rozvoj dětí, jejich samostatnost a usnadnění přechodu z MŠ do ZŠ
- preventivně předcházet kázeňským problémům –vytipování problémových dětí, společné působení, včas informovat rodiče
- využívat školní speciální pedagogy, logopedy a logopedické asistenty k diagnostice a nápravě řečových vad, práci s žáky se SVP v rámci hodin speciálně pedagogické péče
- uplatňovat metody a formy práce programu Začít spolu postupně od prvního ročníku, prvky programu využívat i v MŠ,
- zaměřit se na prevenci rizikového chování
Oblast materiálně technická a ekonomická
- každoročně určovat priority ve vybavování v souladu s hospodárným, účelným čerpáním rozpočtu
- zkvalitňovat vybavení tříd, učeben a venkovních prostor
- ve škole vytvářet pozitivní klima vlastním prostředím, čistotou, estetickou úpravou prostor školy i okolí
- zajišťovat bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání
- vytvořit bezpečné prostředí pro reálnou bezpečnost fyzických osob, jeho účinnost pravidelně prověřovat
- zajistit obnovu ICT vybavenosti
- získávání sponzorů na konkrétní akce školy, zvýšit podíl dalších osob na financování školy
- zaměřovat se na využívání nabízených možností, zejména fondů EU a projektů vyhlašovaných MŠMT a Jihomoravským krajem
- získávat a zvyšovat kladný hospodářský výsledek školy z obecní dotace a využívat ho pro rozvojové programy školy nebo pro fond odměn pracovníků školy
- dostavba chybějících prostor školy – sklady a nářaďovna tělocvičny
- spolupracovat s obcí při financování oprav budovy a zařízení školy
- zlepšení hospodářského výsledku využíváním prostor školy pro jiné účely (pronájem, kurzy)
Oblast personální
- zajistit plnou kvalifikovanost pedagogického týmu
- podporovat zapojení pedagogů do národních a mezinárodních projektů
- provádět systematické hodnocení práce pedagogů, zajišťovat jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce, plánovat jejich profesní rozvoj
- podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace
- promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly na zaměstnance, podněcovat jejich rozvoj
- motivovat zaměstnance průhledným a jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu, možnostmi odborného rozvoje
- vypracovaný kontrolní systém uplatňovat ve všech oblastech činnosti školy, hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností a přístupu k potřebám rodičů a žáků, vzájemnou spolupráci pedagogů
- další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého pedagogického týmu, dále se zaměřit na získávání oprávnění k výkonu specializovaných činností
Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností
- spolupráce s okolními školami, výměna zkušeností pedagogů, společné akce
- vytvořit pravidla pro efektivní komunikaci s rodiči pro dosažení vyšší otevřenosti školy a maximální využití potenciálu rodičů pro chod školy
- identifikovat možné partnery pro zajištění provozu školy, analyzovat jejich možnosti, konzultovat s nimi a využívat je v maximální možné míře
- zajistit kvalitní a pestrou informovanost o vzdělávací nabídce školy, zvýšit počet příspěvků školy do obecního tisku
- prezentace školy, vytváření image - stálá obnova a aktualizace internetových stránek školy
- vysoká věcná i formální úroveň výstupů ze školy (výroční zprávy, informace v tisku, na internetu)
- vytváření pozitivního obrazu o škole – prezentace školy, propagace v médiích, akce pro pedagogy, akce pro širokou veřejnost